Bali, Gili Trawangan

30 oktober 2014 - Gili Trawangan, Indonesië

De laatste dag op Bali hebben we een klein tourtje gemaakt met chauffeur Theo. Hij bracht ons naar Pura Tanah Lot, een watertempel bedoeld om de kwade watergeesten in toom te houden. De tempel is niet toegankelijk, maar dat deert de toeristen niet. De ligging is  prachtig en daar komen de mensen (ook wij ;p ) voor. De tempel ligt aan de westkust op een rotspunt in zee. Hoge golven, prachtig donkerblauwe zee. Een surfer tussen de tempel en de voortempel had veel bekijks. Het was dan ook een mooi plaatje.

Na de lunch reed Theo ons via Kuta weer terug. We weten het nu, als we weer naar Bali gaan wordt t geen Kuta, veel te druk daar! ( wel een prachtig strand! )

De overtocht naar Lombok was er een met hindernissen. Het begon smorgens met mijn darmen die er een potje van maakten... ;((  Na het ontbijt stond de taxi op tijd klaar, maar eenmaal op weg bleek het niet het goede vervoer naar de boot te zijn. Onduidelijk was hoe het kwam dat wij in zijn taxi belandden.... De chauffeur leidde ons naar een of ander ticketverkopertje die ons een ticket aan wilde smeren. Gelukkig waren we goed wakker en na een telefoontje naar Theo gingen we terug naar het hotel. Daar stond het (juiste) busje op ons te wachten, Theo had gauw naar het hotel gebeld, zodat ze daar wisten dat we er weer aan kwamen

Zo kwam dat allemaal in orde.

Als je met een snelboot van Bali naar Lombok gaat ziet dat er iets anders uit dan de snelboot naar Terschelling ;)). Er ging niet een maar een stuk of zes van die snelboten rond dezelfde tijd richting  Lombok. Vanaf een en dezelfde steiger. Haha, zoek dan maar uit welke boot je hebt geboekt, ik zocht een plekje in de schaduw, onder een afdak, waar ik elke verkoper een keer of wat van me af moest 'slaan'. Mijn stemming was niet op z'n best, dus ze hadden weinig geluk. Op een goed moment kwamen we erachter welke boot voor ons kwam, zodat de onzekerheid verdween en we op ons gemak konden wachten tot deze boot aanmeerde.

Via tussenstops Lombok en Gili Air kwamen we aan op Gili Trawangan. Hier zijn geen auto's of brommers. Heerlijk! Vervoer gaat hier per fiets, benenwagen of, zoals in ons geval met onze zware tassen, met paard en wagen over vooral zandwegen.

Ons hotel, Karma Kayak, ligt aan de noordkust van het eiland. Het is een stukje weg van de 'kermis', ofwel de drukte aan de westkust, maar een plek met een heerlijke vibe. Vlak voor de kust is een koraalrif. De setting is magnifiek, wat een plaatje en wat een enorme rust.

We liggen hier zo'n beetje de hele dag op strand,. Af en toe een uurtje in het water met snorkel en duikbril wanen we ons in een tropisch aquarium. Wat prachtige wereld. Vissen in alle mogelijke kleuren, anemonen, koraal, we blijven kijken. Een uur is zo om!

We blijven hier nog drie nachten genieten van al het moois dat hier onder water leeft, daarna naar Lombok.

1. J.G.Sanderse:
    2 november 2014
    Hier gaat alles lekker . De voortent licht te drogen in de hal . morgen opruimen. Veel plezier!