Bali

27 oktober 2014 - Sanur, Indonesië

Ja, idd, Bali. Ijen werd m niet, helaas! Eenmaal terug in het hotel, nadat we wat in de schaduw en in het zwembad hadden gehangen werden de darmen van Cees wat opstandig. Toto ging gelijk op pad om medicijnen te halen ( "nee, niet die van thuis, die zijn niet goed... " :p ) en Cees dook z'n bed in. Tussen de bezoekjes aan toilet door... Besloten werd om in plaats van 23:00 uur om 6 uur te vertrekken, in de hoop dat Cees wat zou zijn opgeknapt.

Helaas, onderweg naar Ijen, (we waren bijna bij het overstappunt) bleek dat het toch niet ging lukken. Om boven te komen moet je een stijl stuk omhoog lopen, en hoewel de medicijnen hun werk goed gedaan hadden leek dat echt teveel van het goede. Jammer, maar we gokken erop dat we nog ns teruggaan, nu moeten we wel ;))

We belandden dus wat sneller op Bali dan verwacht. Ook niet slecht!

Lavinabeach is een stuk strand aan de noordkant van Bali. Rustig, helder water, zwart grof zand en koraalbanken niet ver uit de kust. Al met al best een mooi plaatje. Zo ook ons hotel. Mooie kamers rondom een zwembad, palmen, plantjes, ligbedden om het zwembad....

Toto ging ons hier verlaten, om weer naar huis te gaan. Jammer, we zullen hem missen!

sMorgens, de volgende dag had Toto nog een bootje geregeld om dolfijnen te spotten en daarna wat te snorkelen. Nou ja, wat moet ik daar nu van zeggen... Het is zondermeer leuk om smorgens vroeg in zo'n bootje de zee op te varen, maar eenmaal op weg zagen we in de verte nog (veel!) meer bootjes, allemaal op zoek naar dolfijnen. Tsja, wat had ik dan verwacht..... Een beetje naïef misschien, maar dit niet helemaal. Die bootjes op zich is niet het probleem, maar elke keer als er dolfijnen te zien zijn gaan die bootjes op volle kracht naar de dolfijnen toe. Het voelde als dolfijnenjacht. De jongen van ons bootje bleef gelukkig enigszins aan de zijkant, ging er niet recht op af. We hebben heel wat dolfijnen gezien. Een paar maakten er een mooie show van, tuimelden dubbele axen boven water.

Na dit hele gebeuren vaarden we terug richting hotel, waar vlakbij in zee een koraalrif ligt. Daar hebben we even gesnorkeld. Wat een mooie vissen!

De rest van de dag hebben we weer zo'n beetje rond en in het zwembad gelegen.

Vanmorgen zat Theo op ons te wachten, Toto had hem gevraagd ons naar Sanur te brengen. Onderweg heeft Theo ons een en ander over Bali verteld. Bali heeft een totaal andere cultuur dan Java, de meerderheid is hier hindoe. Verder wonen hier moslims, katholieken en christenen in vriendschap naast elkaar. De tempels zijn niet te tellen, ieder huis heeft er wel een. De huizen zijn volop vesierd. En wat vooral opviel: de weg was goed onderhouden. :))

Onderweg stopten we bij het apenbos, daar leven drie grote groepen apen. Deze apen zijn gewend aan bezoekers. Als je gaat zitten komen ze op je schoot (of op je hoofd ;p)  zitten. Haha, wel grappig! Ze doen dit overigens alleen omdat er iemand van het park meeloopt met nootjes. Wat ik het leukst vond, was dat er een tempel in het bos staat, en bij die tempel een soort vijvertje, dat de jonge aapjes als zwembad gebruikten. Van een pilaar plonsden ze zo het water in, terwijl de ouders toekeken. Ik moest erg denken aan de brugspringertjes in Nederland.

Het was een mooie weg naar Sanur, waar we nu zijn. Sanur ligt in het zuidoosten, ook aan de kust. Hier is het wat gezelliger dan Lovina, leuke winkeltjes in de straat van het hotel, en veel restaurants.

Morgen gaan we met Theo op pad, nog een stukje van Bali bekijken. En dan overmorgen naar Gili, Lombok.

1. J.G.Sanderse:
    28 oktober 2014
    Cees , sterkte dit is niet leuk en ik hoop dat het snel over is . Hier ,op zeewolde gaat alles lekker . jullie car. staat op zijn plek en mijne nog niet. Dat komt nog als mij plek vrij komt , ik heb de tijd. Gr. en sterkte!. Pa jan