Jakarta

7 november 2014 - Jakarta, Indonesië

De vlucht naar Jakarta was zonder enige problemen. Inchecken, overgewicht van de koffers (alleen dat overgewicht, ja... ;p ) betalen, lekker wat eten en drinken voordat we in moesten stappen, en toen, op tijd, het vliegtuig in. Het is een vlucht van 2 uur. De stoelen staan op asia-formaat, dat wil zeggen dat ik voldoende ruimte had. Cees is een stukkie groter, ohoh, die zat klem!!!

In Jakarta zagen we onze chauffeur Deny weer, die stond ons op te wachten om ons naar het hotel te brengen.

Dat was wel gek, zo van de relatieve rust op Lombok de behoorlijke drukte van Jakarta in. Wat een gekkenhuis weer! Op de tolweg sta je gewoon in de file.... Ach ja, we hebben de tijd en het blijft leuk om als mederijder het verkeer hier te bekijken!

Ik wil geen zout op de wonden strooien, maar hier in Jakarta was het bij aankomst zo'n 36 graden. En dat is best wel warm ( toch? Zo voelt het tenminste wel, haha!).

We zitten in een best groot hotel, met mooi zwembad, in Jakarta. Bij het inchecken bleek dat het hotel was overboekt. Nu werden we in een kamer op de 9e verdieping gezet. We mopperen niet, hoor! tWas een executive kamer, met een soort van huiskamer erbij, bijzonder  luxe dus. Heerlijk bed, badkamer met ligbad.... Nou ja, prima kassie ;)) Het enige 'probleem' was: we wilden een nachtje extra blijven, maar niet de topprijs van de kamer betalen voor die tweede nacht. Dus werd er een andere kamer voor de tweede nacht geregeld, in de prijsklasse die we wilden betalen. Kleiner dus. :D

sMorgens het ontbijt was enorm. In de zin van: enorme keuze. Je kon het zo gek niet bedenken, alles was er, van rijst, nasi, hapjes bij de rijst, gebakken eieren tot pannenkoeken en worstjes, zoete broodjes, cakes, pudding, fruit en zelfs " gewoon" brood. Enne...euh, oh nee, er was geen muesli, haha, toch nog wat gevonden.

Uiteraard deden we een stadstour, waarbij we door de Chinese wijk naar de oude haven (Sunda Kelapa) reden. Daar de oude uitkijktoren in om een overzicht te krijgen van de haven. Je krijgt zo ook een beetje een beeld van hoe het in de koloniale tijd geweest zou kunnen zijn. Daarna naar het Nautisch museum, gevestigd in oude pakhuizen. Daar waren oa voorbeelden van traditionele boten gebruikt in verschillende delen van Indonesië. Uiteraard maakten we ook een wandeling langs de oude houten vrachtboten. Het is een schilderachtig gezicht de boten zo te zien liggen aan de kant. Maar je moet niet te kritisch kijken.... Er zijn erbij zonder verf en met rotte planken. Ook die werden geladen. De meeste boten worden met met de hand geladen. Zakken cement van 50 kg worden een voor een opgetild en in het ruim gebracht. Laten we niet meer mopperen over onze werkomstandigheden ajb.

Kota, het oude Batavia, is een wandelingetje waard. Een straatje waar de meeste koloniale panden worden opgeknapt en onderhouden. Vlakbij het 'centraal' station. Het grote museum op het plein gevestigd in het gouverneurshuis was helaas gesloten wegens groot onderhoud, maar aan de overkant van dat plein staat nog steeds café Batavia. Bij binnenkomst waan je je in de vooroorlogse tijd. Wat is dat mooi bewaard gebleven! Jazz muziek op de achtergrond, een drumstel, piano en saxofoon in de hoek, mooie trap met rode loper naar de eerste verdieping met aan de wand heel veel foto's van beroemdheden. Allemaal mensen die er geweest zijn. Op de eerste etage gingen we aan een tafeltje bij het raam zitten met een mooi uitzicht over het plein dat zich opmaakte voor een feestelijk weekend. Koffie/thee met (bijna) echte poffertjes. Heerlijk.

Onderweg naar Mini Indonesia Indah planden we de lunch. Voordat we uitstapten bleven we even in de auto....... Het regende! Een hele flinke bui die zelfs na de lunch nog even doorging. Het park mini Indonesia wordt beschreven als een soort Madurodam maar daar wil ik toch wel een flinke kanttekening bij zetten. Er staan in dat park huizen uit alle provincies of delen van  Indonesië dat klopt, maar de huizen zijn op ware grootte. De auto rijdt door het park (!) en als je iets wilt bekijken parkeer je de auto gewoon even. Buiten de huizen (er zijn prachtige exemplaren bij!) zijn er ook een paar musea gevestigd, zoals het electriciteitsmuseum en iets over oliewinning, een speelpark en een zwembad. Als je de zaak van bovenaf wilt bekijken kun je met een kabelbaan ( wel even opnieuw entree betalen, haha). Daar ga je dan langs de protestante en katholieke kerk, langs de moskee en zie je van bovenaf de eilanden in een grote vijver liggen. Ook leuk voor toeristen ;))

Weer terug naar ons hotel via de tolweg (file). Uiteindelijk hebben we deze dag maar ongeveer 80 km gereden maar daar hebben we dan wel ongeveer 6 uur over gedaan.

Omdat we een andere kamer zouden krijgen moesten we weer inchecken. De behulpzame hotelmedewerker had er wel lol in: we kregen door omstandigheden (?) dezelfde kamer toegewezen. Daar hebben we nog maar een nachtje van genoten, haha!

Morgen nog een paar dagen naar de westkust. Ik wil er nog niet aan denken..... Het schiet al op!

1. J.G.Sanderse:
    9 november 2014
    Hoj ,ik zit op de Distel , ben Zaterdag hier heen gegaan, heb de caravan verplaatst en ga vandaag de winter tent opzetten. Jullie genieten er veel van en dat is geweldig . Groetjes Pa Jan