Bromo, Kalibaru, Sukamade

22 oktober 2014 - Kalibaru, Indonesië

De weg naar Bromo ging met een overstap. Vanaf Kebosan reden we verder in een jeep door een (echt!) adembenemend landschap omhoog. Groententerrassen en prachtige uitzichten. Na een uitbarsting waren diverse branden ontstaan, die toch wel angstig dichtbij kwamen. Vanaf de ingang van het park werd het pas echt hobbelen. Over en zandweg langs spannend brandende en smeulende bermen kregen we echt het gevoel dat we bij de vulkaan in de buurt kwamen. We reden door de krater van de oude uitgebluste vulkaan Tengger, waarin zeven nieuwe vulkanen verrezen, oa. de Bromo. Wat een bijzonder landschap!

We hadden het idee dat we alleen op de wereld waren. Het was een onwerkelijke beleving. Het enige leven dat we tegenkwamen waren mensen die bezig waren een van de branden te blussen (!).  We kwamen na ongeveer anderhalf uur rijden in wat in de kolonistische tijd de zandzee werd genoemd. Een toepasselijke naam, een zee van zwart zand omgeven door een berglandschap. Eenmaal boven bij het hotel hadden we een goed overzicht over de 'weg' die we hebben gereden.

De volgende morgen vroeg op, 03:00 uur. Met een (andere) jeep reden we naar een uitkijkpunt, vanwaar we de zo'n konden zien opkomen boven dit bijzondere landschap.

Daar waren we niet alleen (;p)! Een hele rij jeeps door het donkere spookachtige gebied. Maar ondanks de drukte: het was de moeite waard! Ook hier is een WOW! Op zijn plaats. Op de terugweg hebben we bij de stop naat de Bromo zelf veel moeite moeten doen om niet op een paardje te belanden. Ik had enorme moeite met het feit dat de arme diertjes mensen omhoog moeten hobbelen, alle maten en gewichten, door het zware mulle zand met alle stof (wij droegen een smoeltje om de stof tegen te houden). Nee, wij hebben het zelf gelopen, op een ontbijtje van een koppie thee of koffie en een enkele cracker. Ontbijten deden we pas na terugkomst.

Nadat we ons hadden gedouched en omgekleed stapten we weer in de auto. Op naar Kalibaru. Het was een hele trip!

Inplaats van direct in te checken in het hotel reden we het hotel voorbij om naar 'kruidentuin' te gaan. Deze tuin hoort bij een weeshuis. Van het geld dat zij verdienen met rondleidingen kunnen de kinderen worden gekleed voor school en de oudere kinderen kunnen hiervan naar vervolgopleidingen. Eenmaal daar werden we enthousiast ontvangen en aan de hand meegenomen, kregen een bloemetje van bamboe opgespeld en uitleg over de verschillende producten die zij verbouwen. Cacao, koffie, rijst, maar ook gula jawa, kruiden als peper, vanille, kardemom, sereh, enz. De rondleiding door de tuin vol bloemen en kruiden was een feestje. Alleen de rijst wordt verkocht aan een afnemer, alle andere producten verkopen ze aan voorbijgangers zoals wij. Wat zijn we verwend! Na afloop was er koffie, thee, lekkere hapjes en muziek. Spontaan werd er meegezongen door de gids van de bus (we liftten hier mee met een buslading Nederlanders). Kinderen zongen mee en na afloop werden er dansjes opgevoerd. We kregen nog een demonstratie bamboevlechten van de kinderen en tenslotte nog een en ander aan versiering mee.

Het hotel heeft mooie bungalows en een zwembad.

Morgen naar Sukamade, turtlebeach, midden in een natuurgebied. We hopen daar snachts een schildpad te kunnen bespieden terwijl zij eieren legt. Ben benieuwd!

1. J.G.Sanderse:
    25 oktober 2014
    Een vulkaan in werking , jullie zien wel veel . Ik zit op de Distel en heb keuze nummer 12 , jullie hebben keuzenummer 18 , een mooi plekje zal wel lukken. Gr. Pa Jan